Vårt hotell

Här kommer lite information om vårt hotell och vad vi tyckte om det. Det kanske är någon som har planer på en tur till Prag och då kanske detta kan vara ett alternativ.

Ett litet choklad paket på kudden mötte oss när vi kom in. Det blev man glad av.

Hotellet vi bodde på hette Euroagentur Art hotel Embassy och låg inte mitt i gyttret utan 10 promenad ifrån. Vi gick in till stan varje gång och det kändes som ett perfekt läge. Hotellet är ganska nyrenoverat och kändes väldigt frächt.  Vårt rum var också jättefint. Badrummet verkade helt nytt och var väldigt frächt. Vi hade dock bara ett takfönster så vi hade ingen utsikt men vi var bara på rummet när vi skulle sova så det gjorde inget. Hela hotellet verkade mycket mindre än vad det såg ut på bilderna på bokningssidan.

Nu hade vi lite otur med vädret och därför var vi inte ute i deras trädgård (autriumgård).Det var ett gäng unga tjejer som jobbade där och de var väldigt trevliga. Vi hade problem med vår hallbelysning och det fixades medans vi var på shopping. Det fanns ingen restaurang på hotellet men jag tror att man kunde få en drink om man ville det och de serverade frukost på morgonen. Runt om hotellet fanns det en hel del trevliga små ställen att äta på. Vi hittade en favorit redan första kvällen som hade underbar pasta. Vi lyckades äta här inte mindre än tre gånger av våra 5 lunch/middagar.

Vår favoritrestaurang låg precis runt knuten.

Det ingick frukostbuffé i rumspriset och den var helt ok. Kanske inte den största men det fanns det man normalt äter till frukost som olika sortersbröd, olika pålägg, olika ostar, marmelad, fil, yogurt, flingor, kaffe, te, choklad, juice, ägg, äggröra, korv, ngn pasta eller ngt annat varmt, frukt och några kaksorter. Det varma var olika varje dag. Helt ok frukost som man kunde stå sig på ett tag.

Frukostbuffén

Det enda jag kan komma på som var negativt var att de satt och rökte nere i foajen och att rökenlukten gick upp i korridorerna och in på rummen. Inte hela tiden men ibland.

Hotellet hade även ett wellness center ( till en liten kostnad)som vi bokade för en timme. Där fanns bastu, duschar, toalett och bubbelpool. Det var jättefint och mysigt. Vi hade med oss lite gott att dricka (vet inte om det var ok, vi frågade inte). Vi tyckte dock att timmen gick lite väl fort och hade nog kunnat vara där två timmar.

bubbelpoolen i wellnescentret.

Vi betalade ca 400:-/natt för vårt dubbelrum, vilket kap. Jag kan varmt rekommendera detta till er som ska åka till Prag.

Ha det gott på er alla.

kram

Hemma från en underbar helg i Prag

Nu är vi tillbaka hemma efter vår långhelg i Prag. Det har varit jätteskönt men jättekallt. Pragborna gick omkring i pälsmössor och ullkappor i värsta sibirien stil. Vädret pendlade mellan -3 och +1 mulet och en isande vind. Men desto fler mysiga caféer och ölhak fick vi se.

Mycket tinnar och torn = Prag.

Att flyga med Cimber gick hur bra som helst men det var det minsta flygplan som jag någonsin har åkt med. Det var två platser på varje sida gången och 14 rader = 56 platser, en flygvärdinna och två kaptener. Flygresan tog 1 tim och 10 min och på den korta stunden hann ändå flygvärdinnan med att gå med fika/drink vagnen. Inga problem med incheckning eller förseningar var det heller så Cimber får klart godkänt.

När vi kom till flygplatsen så fick vi kvickt våra väskor, en fördel att flyga med litet plan är att det inte var så många väskor att vänta på.

Jag hade hört innan vi åkte att man skulle akta sig för taxichafförerna i Prag och att det är lätt att man blir lurad. Det fanns ett rekommenderat taxibolag som man skulle använda sig av. Detta hette AAA och hade gula bilar där det stod med stora bokstäver AAA. Inte att förväxla med de bilarna som egenhändigt klistrat dit AAA bokstäver själv för att locka till sig kunder. Deras bilar var dock inte gula. Gula AAA hade en monter precis bredvid bagegebandet så vi fick tag på en taxi direkt. Vi betalade 600czk=240kr(han körde på taxameter men sa att det inte kunde bli mer än 600czk) in till stan (vi bodde ganska centralt). När vi kom fram så fick vi en kupong av taxichaffören och den skulle vi kunna använda till vår tillbaka resa och då fick men 50% rabatt. Vi fick dock inte detta då den chaffören som hämtade oss (när vi skulle hem) sa att för at få detta behövde man förhandsboka returresan 24 timmar innan. Det kan vara bra att veta för vi fick inte den infon. Hotellet kan säkert hjälpa till med bokningen.

Rätt AAA taxi.

Jag återkommer med mer om Pragresan i nästa inlägg, jag har massor att berätta.
Ha det gott

Bokningssite

Jag tänkte tipsa om den siten som vi gjorde vår hotellbokning till Prag på. Jag tycker att den var användarvänlig, hade många hotell att välja på, tydliga bilder och förklaringar och det gick jättebra att boka.
Det var även en hel del info från andra som redan bott på hotellen som man kan ha till hjälp.

Gå in och kolla runt, ni kanske hittar ert sommarboende, det är ju hög tid att ta tag i planerna inför sommaren. Lycka till.

Vårt hotell i prag.

Jag tänkte dela med mig lite om våra planer i Prag.

Vi har bokat in oss på ett hotell som heter Euroagentur Art Hotel Embassy. Det ligger ganska centralt, det tar ca 10 min att gå in till gamla stan och det finns tunnelbana nära hotellet.

Hotellen i Prag är väldigt billiga. Vi betalar 1300:- för ett dubbelrum för tre nätter. Utslaget per man och natt så blir det bara 216:- snacka om ett kap!  Nu är det bara att hålla tummarna att det ser ut som på bilderna.

Jag vill gärna att rummen ska vara ok men framför allt är det toaletterna som jag kollar mest. Jag vill gärna ha en fräsch toalett. Inte för att jag har tänkt tillbringa speciellt mycket tid där men det finns väl inget som är så jobbigt som en äcklig toa, eller hur?? Men på denna bilden tycker jag att det ser jättefint ut så det ska nog inte vara ngt problem. Jag återkommer med hur det egentligen var när jag har kommit hem igen.

ÅHH vad jag längtar, nu är det bara 1,5 vecka kvar…

Liten gnutta vårkänsla....

kan kanske dessa UPPTÄCKA nackkuddar i härliga vårfärger ge. Dessa finns nu att köpa på ikea i familyshoppen. Pris 99:-, har du dessutom familykort kostar de bara 59:-. När man inte använder dem så förvarar man dem i den lilla påsen som följer med, väldigt praktiskt och tar liten plats.

Vi har vars en i familjen. Vi lyckades nog få tag på höstcollektionen för våra är inte alls så här fina i färgerna. Det känns som ett måste att ha med på planet när man flyger om man inte ska ha halvbruten nacke när man kommer fram.
Hur ser det ut med era resplaner framöver? Något hett tips till oss andra?