Drömresmål

Maldiverna!
Bara sug på namnet. Maldiverna...Detta är ett av mina absoluta drömresmål. Det är den första platsen jag tänker besöka när vi har vår första långsemester utan barnen.
 
Det som fascinerar mig med denna platsen är naturligtvis den vita sanden som gjord för att bara sola och promenera på. Det blå havet som gjort för att bara bada och snorkla runt i och hälsa på alla fiskarna.. Och lugnet som gjort för att bara få vara, ingen stress, ingen tid, ingen planering!

Men också det faktum att ögruppen Maldiverna som består av 1192 st öar varav ca 200 är bebodda varje år blir mindre och mindre. Vattennivån har på det senaste århundradet stigit med 20cm, det kan låtas lite men med en högsta punkt på 2,3 meter över havsytan så är 20cm en hel del.  Så om något århundade kommer det kanske inte finnas ngt Maldiverna att besöka. Kanske därför inte konstigt att det har hamnat överst på min "länder jag måste besöka"- lista. 

Jag har även hittat mitt dröm hotell:
http://www.kuredu.com/index.aspx



Eller vad säger ni... vill man inte bara ta av sig skor och strumpor och slänga sig in i bilden!. Åhhhh....jag själv blir iallafall ännu mer ressugen bara genom att skriva om det här!

Och för er som gillar mer fakta än bara känsla om eventuella resmål kommer här en liten faktaruta om Maldiverna:

Huvudstad - Male
Språk - dhivehi
Statskick - republik
Valuta - rufiyah
Nationaldag - 26 juli blev självständigt från Storbrittanien 1965
Religon - islam


Maldivernas flagga.

Simma lungt!


Kommentarer
Postat av: Ana

Ja tack, jag bokar detta hotell.

Kram/Ana

2009-11-12 @ 21:19:06
Postat av: nakirlu - Ulrika

Vilken bild, visst vill man dit.

2009-11-15 @ 21:22:50
URL: http://nakirlu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0