Jag har varit på opera.....

Första gången i mitt liv har jag varit på opera och var ska man göra sin debut om inte i operastaden Prag .

 

Vi var på en opera som heter Cosi fan tutte. Och är en opera av Wolfgang Amadeus Mozart.

 

Cosi fan tutte betyder "Så gör de alla" och handlar om två unga män som slår vad om att deras flickvänner aldrig skulle kunna bedra dem. De bestämmer sig för att göra allt som står i deras makt för att bevisa saken men lyckas istället bevisa motsatsen. De dras in i en härva av illa maskerade förförelser och hastigt påkomna lögner. Innan solen har gått ner denna händelserika dag har kroppar mötts och förtroenden och löften bytt ägare. Den hade premiär för första gången 1790 i österrike med Wolfgang själv som dirigent.

Fast den är så gammal så verkade den väldigt modern och den hade kunna vara skriven i nutid.

 

Eftersom jag inte varit på opera innan så visste jag inte riktigt om jag skulle gilla det eller somna……..Jag somnade inte. Det var en helt underbar teater som vi var på och vi hade fått en egen balkong på andra våningen och näst närmast scenen. Teaterhuset hette Prague state opera och det var så fint där. Jag hoppas att bilderna kan ge er lite hum om hur set såg ut. Det finns inga rundvandringar på denna operan utan enda sättet att få komma in är att se en föreställning.

 

Sången var på italienska men det fanns text på väggen ovanför scenen både på engelska och tjeckiska så det var lätt att hänga med i handlingen. Emellanåt kunde det kännas som att det var lite segt med samma sång (samma text) väldigt länge men tiden gick ändå fort. Jag kanske inte blev en operafan men jag ångrar inte att jag har varit där för det var en helt ny upplevelse och det var så vackert där så jag är verkligen glad att vi gjorde detta.

 

Så har ni aldrig varit på opera innan och får chansen så tveka inte, speciellt inte om det är på ett vackert operahus någonstans i världen.

 

Tack Carina för att du kom med denna idén!

 

Kram till er alla


Kommentarer
Postat av: Sara - Thaison

Wow, jag tror inte jag heller skulle bli ett opera fan MEN det måste vara en otrolig upplevelse. Bara salen är ju mäktig!



Ps. är själv uppväxt i Älmhult och jobbat för företaget i många år, så IKEA ligger mig varmt om hjärtat :) Därav lite extra exalterad över besöket i singapore. Släpade med mig en PS Maskros lampa. Väldigt otypligt men nu är den här :)

2010-04-18 @ 05:56:08
URL: http://thaison.blogg.se/
Postat av: Sara - Thaison

Så du har gått 2 eller 3 terminer thai. Wow, det är ju jättebra. Då kommer du lätt kunna prata lite smått med thailändarna. Vad fick dig att börja? Varit i thailand många gånger?

2010-04-21 @ 06:50:46
URL: http://thaison.blogg.se/
Postat av: Helen N

Hej Nancy! Nu har jag hittat din blogg, jättetrevligt! Jag kommer att kolla den med jämna mellanrum. Prag resan verkar ju ha varit kanon!

Spännande med opera. Kram.

2010-04-22 @ 13:07:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0